Zomervakantie 2022, dag 2, 14 juni

15 juni 2022 - Vijlen, Nederland

Na een goed verzorgd ontbijt de hele dag tijd om Zuid-Limburg te verkennen. Opnieuw prachtig weer, een heerlijke fietsdag. Alex en Maryancka gaan een stukje met de auto, en dan een stukje fietsen in de Voerstreek, wij gaan op de fiets erheen, en we treffen elkaar in 's-Gravenvoeren. Een mooie fietstocht met veel klimmen en dalen, holle wegen, etc. 's-Gravenvoeren was uitgestorven, bijna alles dicht, maar nog wel een horecagelegenheid om wat te drinken. Daar verzorgde Maryancka een college over de geschiedenis van de Voerstreek en Alex over de geschiedenis van Moresnet, een heel klein land onder Vaals, dat ca. 100 bestaan heeft (1816-1920). Daar schijnt een leuk museum te zijn, maar dat bewaren we voor een volgende keer. Als we een stukje verder fietsen zien we een stukje van het heden van de Voerstreek: een klasje van de école francophone komt terug van een middagwandeling. Dat, en de school, heeft natuurlijk meteen Moncy's volle aandacht. Als iedereen weer naar binnen is fietsen we verder naar La Commanderie. Een mooi gelegen kasteel met daarbij een activiteit die niet ieders goedkeuring zal kunnen wegdragen: een forellenkwekerij. Maar wat ook van zij, echt een hele mooie plek. Terug naar Nederland via Slenaken en Epen, waar we nog een lekker ijsje met veel vers fruit gegeten hebben.

's-Avonds lekker uit eten in het Vijlerhof. Maryancka was wel teleurgesteld dat de asperges op waren, maar heeft zich daarover heen gezet en toch lekker gegeten. Bijzonder was dat we in Nederland wijn hebben gedronken die vlak achter het restaurant gemaakt was. Heel lekker.

Inmiddels weten we waar we morgen naar tow gaan: we gaan fietsen rond de Bodensee. De bossen van het Zwarte Woud leken Moncy toch wat te koud.