Zomervakantie 2022, dag 15, 27 juni

27 juni 2022 - Magazzini, Italië

Vandaag vroeg opgestaan, om tien uur moesten we uitchecken. En werden daar ook regelmatig aan herinnerd, want de schoonmakers (m/v) kwamen keer op keer spullen voor onze opvolgers op de veranda zetten. We zaten duidelijk in de weg. Onze planning bleek best goed, bijna alle bederfelijke spullen zijn op.

Om tien uur hadden we alles betaald en een boot uitgezocht om naar Elba te varen. De rit naar Piombino was niet erg boeiend en wat we van Piombino zagen ook niet. Zo iets als Den Helder, Hoek van Holland, Calais of Dover. We hadden nog onderweg een kopje koffie willen drinken, maar daarvoor kwamen we niks leuks tegen. Dus stonden we ruim op tijd in de rij voor de boot. Op de boot rijden was nog wel even een avontuur, de auto's stonden in twee etages, verbonden door een steile helling. Toen onze voorganger halverwege de helling stopte moesten Moncy en andere chauffeurs hun hellingproefkunsten laten zien. Het rook wat branderig, we weten niet wie de schuldige was.

De veerboot was een tweedehandsje van Nederlandse oorsprong, de Italianen hadden de woorden "niet roken" op de deuren van de salon laten staan. Dat gebeurt wel vaker in het buitenland, ook in Gambia hebben we op een tweedehandsje uit Nederland gevaren.

Op de boot hadden we een paar hotels uitgekozen die we wilden gaan bekijken voordat we besloten waar we gingen slapen. We zitten tenslotte op een klein eiland. Maar de wegen op dat kleine eiland zijn wel erg bochtig en steil, zodat een ritje van 20 km snel ruim een half uur kost. Het eerste hotel had te kleine raampjes, het tweede hotel had een onprettige gastvrouw, had een hele leuke kamer die uiteindelijk toch niet beschikbaar was en lag heel erg afgelegen, en toen kwamen we langs een hotel dat we niet op ons lijstje hadden staan met een weinig originele naam: Hotel Mare. Hier kwam weer een nieuwe variant van het thema verhuizen aan de orde: we konden een kamer krijgen voor vannacht, maar die was morgen niet beschikbaar. Maar als we nog een nachtje wilde blijven dan konden we wel verhuizen naar een kamer boven ons. Laat dat nu net de kamer zijn die Moncy het liefst had willen hebben! Verhuisd zonder er om te vragen!

De plek is echt fantastisch, aan zee aan een baai. Het restaurant is ook prima, heerlijke verse vis. Voor vegetariërs of veganisten overigens minder geslaagd, geen enkele vegetarische keuze.