Zomervakantie 2022, dag 18, 30 juni

30 juni 2022 - Quinto, Zwitserland

Zoals ik gisteren (met een klein voorbehoud) al aankondigde, zitten we nu ik dit blog schrijf niet meer in Italië (maar de spreektaal is hier nog wel Italiaans).

Vanochtend iets vroeger opgestaan dan anders, voor het laatst ontbeten op het terras aan zee, de laatste spullen in de auto gedaan, en op naar de boot. De auto mochten we dit keer beneden neerzetten, dus geen hellingproefperikelen dit keer. Vanaf de achterplecht van de boot zagen we Portoferraio en Magazzini langzaam uit zicht verdwijnen, zagen we nog een paar mooie plekjes waar we niet geweest waren en zagen we Piombino steeds dichterbij komen. Ook van zee gezien geen aantrekkelijke stad, veel industrie. Rond half 12 kon de terugreis echt beginnen.

Al snel waren we Paradù en Marina di Bibbona voorbij, nu alleen maar afslagen van de snelweg.

Afgezien van een bug in Google Maps, die dacht dat er na Pisa een stukje snelweg ontbrak, verliep de reis voorspoedig, maar het was wel erg warm. In de buurt van Milaan wees de buitenthermometer van de auto 36° aan. Toen Google Maps en de Zwitserse verkeersinformatie gezamenlijk meedeelden dat er een forse file voor de Gotthardtunnel stond besloten we dat het welletjes was voor vandaag. We hebben al een paar keer overnacht in een hotel direct ten zuiden van de Gotthardtunnel, dus besloten we dat nog maar een keer te doen. Niet bijzonder, maar heel efficiënt direct langs de route. En met een beetje mazzel staat er morgenochtend geen fi

le.

Er was wel wat veranderd in de keuken. Er was geen kaart meer, je kon alleen maar een vast menu nemen. Eigenlijk reden om te vertrekken, maar daar hadden we geen zin in. Met lange tanden hebben we het hoofdgerecht gedeeltelijk opgegeten. Gelukkig hadden we nog een paar yoghurtjes en abrikozen in onze bagage, hadden we nog wel een lekker toetje. Hier gaan we dus nooit meer heen.

Morgen nog een flink stuk te gaan, maar we gaan ervan uit dat we morgenavond thuis zijn.