Zomervakantie 2022, dag 16, 28 juni

28 juni 2022 - Magazzini, Italië

Vandaag een dag met ongewoon weer, bewolkt, regelmatig wat gedruppel, en ruim onder de 30°. Een ideale dag voor wat cultureels. Op naar de villa, waar Napoleon in 1814/1815 naar verbannen was. Op de fiets, het is maar een kilometer of 10. Maar fietspaden zijn hier niet en er zijn ook niet veel wegen. En we waren niet de enigen die bedacht hadden om ergens heen te gaan. Na een paar kilometer stonden we met onze fietsen in de file. Soms lieten de auto's aan de rechterkant wel voldoende ruimte om er langs te kunnen, maar dan is er altijd weer zo'n hinderlijke figuur die zijn auto te veel naar rechts stuurt, meestal een BMW.

De villa van Napoleon ligt heel mooi, je snapt niet waarom hij hier in 1815 zo nodig weg moest.

Daarna doorgefietst naar Portoferraio, de hoofdstad van Elba. Ook daar herinneringen aan Napoleon, maar die gebouwen waren vandaag dicht.

We hebben eerst geluncht met een eenvoudige salade naast de stadspoort. Tegenover ons lagen een paar enorme plezierjachten, de ene met de vlag van Saudi-Arabië, de andere met de vlag van de Kaaimaneilanden. Fout geld dus. We zagen heel veel personeel in de weer met de boten,  maar de eigenaren lieten zich niet zien. Op het terras raakten we in gesprek met onze buurvrouw, een vrouw van Indiase afkomst van onze leeftijd die ruim veertig jaar geleden in Boston was gaan studeren en daarna in Californië in de ICT was gaan werken. Het gesprek kwam al snel op de politiek en de recente abortusuitspraak van het Hooggerechtshof. Ze had wwinig respect voor dat college en maakte zich grote zorgen over de politieke situatie in de VS. Ze was zelfs bang dat rassenongelijkheid weer wettelijk mogelijk gemaakt zou worden.

De stad wordt gedomineerd door twee enorme forten. We hebben er één van bezichtigd, je had prachtige uitzichten over de stad en het eiland. Ergens in het fort stonden een paar enorme cactussen. Moncy raakte er één voorzichtig aan, zei nog dat deze heel zacht was, maar even later bleek ze toch twee naalden in haar vinger te hebben. Lang niet zo eeg als toen op Sicilië, maar een ezel stoot zich etc.

De terugweg was wat rustiger dan de heenweg, maar nog steeds veel auto's.

Bij terugkomst een teleurstelling: er waa geen plek meer in het restaurant. Vind dan maar eens een ander restaurant als je op zo'n afgelegen plek zit. Een supermarkt is wel in de buurt, toen hebben we daar maar een maaltijd bij elkaar verzonnen.